سماع وزن
نویسنده
چکیده مقاله:
وزن در دیوان کبیر غزلیات مولانا یکی از برجستهترین نکات سبکی لایه بلاغی و موسیقایی شعر مولاناست. آمیختگی روح و جان مولانا با موسیقی و سماع و درک عارفانة او از سماع درونی انسان و سماع کائنات در مسیر « یسبح لله مافی السموات و مافی الارض» موجب شده است تا این حد از تنوع وزنی و نشاط وزنی در اثر وی امکان جولان داشته باشد و خود را بنمایاند. متن حاضر که در باره تنوع بحور عروضی و زیباییها و تناسب آن با احوالات مولانا در غزلیات شمس است، قسمتی از سخنرانی دکتر مظاهر مصفّا در آخرین روز بزرگداشت مولانا در تالار کتابخانة مرکزی دانشگاه تهران ، در چهارم دی ماه 1352 است که پیشتر با جدولهای هفتادگانة وزن غزلها در مجله راهنمای کتاب، سال هجدهم، شمارة 9-8-7 مهر،آبان و آذرماه 1354 به چاپ رسیده بود. و گواه صادقی بر چیرهدستی آن شاعر ارجمند بر زوایا و خبایای عروض فارسی و عربی است. برای بزرگداشت یاد آن استادِ استادان، پژوهشگر فرهیخته و بیش از همه ، شاعر بزرگ قصیده و مثنوی در روزگار ما ، با لطف استاد سرکار خانم دکتر امیربانوکریمی فیروزکوهی (مصفا) بخشی از آن سخنرانی پر ارزش در این شماره مجله مطالعات زبانی و بلاغی ، بدون کمترین تغییری اجازه بازچاپ گرفت.
منابع مشابه
رقص سماع
اکنون “صنعت تایر ایران” ششمین دههی فعالیت خود را دنبال میکند و در این رهگذر، فراز و فرودهایی را پیموده و بهطورمسلم تا رسیدن به سر منزل مقصود، راهی طولانی در پیش دارد. برای اینکه صنعت تایر به مقیاسهای تولیدی قابل انطباق با استانداردهای جهانی برسد و اینکه آوازهی برندهایش از مرزهای جغرافیایی کشور عبور کند و به مفهوم واقعیِ کلمه، تولید ناب در کلاس جهانی داشته باشد؛ بهطور قطع نیازمند تفکر وی...
متن کاملاز سماع تا رؤیت (سماع قرآن از نگاه عارفان)
سماع در اصطلاح به شنیدن، سرور، دستافشانی و پایکوبی صوفیان گفته میشود. این حالات درظاهر به غنا نزدیک است و بههمیندلیل، موضوع سماع موجب اختلافنظر فقها و اهلحدیث با عارفان شده است. علما، برپایه دستهای از احادیث، سماع را حرام دانستهاند و عارفان با استناد به قرآن و شمار دیگری از احادیث، آن را جایز شمردهاند. عارفان، اساس سماع را بر احوال درونی و تجارب عرفانی مستمع نهادهاند، نه صرفاً بر مسمو...
متن کاملاز سماع تا وجد
سماع و وجد از امور پسندیده و رسوم اختیاری در نزد صوفیه است که ایشان آن را به اجتهاد خود وضع کردهاند، بنابراین میتوان انتظار داشت که علاوه بر معنای ظاهری، پوشیدگیهایی نیز در این رسم و امر باشد. هدف از تدوین این مقاله، دستیابی به این سرّ و نیک فهمیدنِ این رسم است.در نزد این طایفه، سماعِ درست، شنیدن بهحق است و شنیدنِ هر چیز بر پایة حق و حقّانیت آن. این امر بنای آن میگردد که اهل سماع با عنایت به بح...
متن کاملسماع و مولانا
سماع نوعی بوجد آمدن در هنگام از خود بدرشدگی عارفان است، که هویت آن را با مولانا میشناسند. مولانا جلالالدین محمد بلخی، موسیقی و حقیقت نهفته در آن را دریافته، توانسته است بشنود که از هر ذره صدایی برمیآید و خدا را میخواند و این دریافت همواره او را از خود بیخود کرده و به سماعش واداشته است. در این نوشتار پس از شرح نحوة سماع در زمان ابوسعید ابوالخیر و نیز زمان مولانا و بررسی ارتباطها و تفاوتها...
متن کاملآداب و مراسم سماع
معرفت، صفت بارز روح انسانی است و عرفان از آغاز آفرینش، فراتر از مشخصات شناسنامه ای ملت ها، در عمق شناسه های فرهنگی ایشان نفوذ کرده است. عرفان اسلامی و ایرانی هم که شکل متکامل و پالایش شد ه ای از عرفان است دارای ابعاد و جنبه ها و سلسله رفتارهایی است. سماع یکی از آن رفتارهاست که از جایگاه ویژه ای برخوردار است. این مقاله روایتی است مختصر از آداب و مراسم سماع در عرفان اسلامی ایرانی.
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 10 شماره 20
صفحات 9- 26
تاریخ انتشار 2020-02-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023